Börjar det inte bli mycket folk i lilla Sverige?

Jag har det inte särskilt trångt där jag bor men det beror väl snarast på att det kan vara lite knepigt att uträtta vissa ärenden, såvida de inte går att utföra via nätet förstås. Vi får ju också åka en bit för att kunna utnyttja sociala faciliteter men det är ju inte direkt bygdens fel utan snarare etablissemangets. Sådana områden kallas visst glesbygd. Själv kallar jag det hembygd.

Jag blir lätt förvirrad av svensk bosättningspolitik. Man har i många år övertalat människor att etablera företag i städerna och landsbygdens folk att flytta efter för att få jobb. Det som återstår av vår tidigare så levande landsbygd ska idag befolkas av människor som kommer från andra länder. De som kommer hit för att bosätta sig på landet är ofta självförsörjande européer som flyttar därför att deras forna länder nu är så överfulla av invandrade personer att de inte ser sig kunna stanna kvar där. I lilla Holland har de visst ett snitt på 400 personer per kvadratkilometer medan vi i Sverige har 3.

Nu är ju inte jag ett dugg bekymrad över att det ska bli överbefolkat på landsbygden i Sverige utan det är snarare de redan tätbefolkade städerna jag är orolig för. Det händer att jag ibland ser mig tvingad att besöka någon större s.k. tätort och i de fall det är möjligt så håller jag mig till de lite stillsammare. Inte heller de räcker nu till i alla lägen och då är det modiga tretton mil till närmaste större stad, vilken i mitt fall är Karlstad. Att åka buss är ett projekt där man endera ska engagera en granne för att komma till en hållplats eller ta egen bil och i så fall åker man naturligtvis hela vägen i sitt eget fortskaffningsmedel. När man se´n kommer fram så önskar man dock att man tagit bussen. Om man, trots alla enkelriktade gator, lyckas krångla sig fram till en ledig parkeringsplats, så kostar den ytterligare en halv resa.

Varför är det absolut nödvändigt att centralisera allting? Jag växte upp i Karlstad och vill med bestämdhet påstå att det visst var bättre förr. Vi hade vår s.k.”Ränna” där vi kunde köra runt i våra 50-talare hur mycket som helst trots att det kvarteret låg mitt i centrum. Själva kvarteret ser ungefär likadant ut än idag. Det är gatorna runt det som inte längre är särskilt framkomliga.

Om man istället utlokaliserade företag till landsbygden så skulle ju människor vara tvungna att utlokalisera sig de också. Som det nu är så tvingar vi människor att åka utomlands för att få arbete, och det är det många som gör, men när det blir tal om att flytta till mindre orter i Sverige  tycker tydligen de flesta att det är pest och pina. Det skulle ju inte behöva vara så om vi kunde offra lite av girigheten när det gäller ständigt ökande vinster och istället sprida ut dessa företag lite jämnare över landet. Jag inbillar mig att de riktiga vinsterna vida skulle överträffa samlandet i ladorna.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

